Minful Yin Yoga

Mindful Yin Yoga is een vorm van yoga waar we gebruik maken van de elementen uit de Mindfulness & Yin Yoga. Het is een rustige en toegankelijke vorm van yoga.

Yin Yoga is een passieve vorm van yoga waarbij houdingen voor langere tijd (3 tot 5 minuten) worden aangehouden. Het richt zich minder op de spierspanning. De spieren worden juist zo veel mogelijk ontspannen. Dit wil overigens niet zeggen dat het niet intensief is. Het langer aanhouden van een houding kan als intensief ervaren worden waarbij de spieren op een milde manier worden gebruikt om deze gezond en sterk te maken en vooral te houden.

Mindfulness is een bewuste open vriendelijke aandacht, die vrij is van veroordelingen. Aanwezig zijn in het hier en nu waardoor o.a. belemmerende gedachten, emoties en spanning makkelijker kunnen worden losgelaten. Het aandachtig en opmerkzaam uitvoeren van de bewegingen en houdingen staat tijdens de les centraal, niet het resultaat.

Bij Mindful Yin Yoga gaat het onder andere om opmerkzaamheid en bewustzijn ontwikkelen en daarbij het verkennen van je grenzen, waar die grenzen ook liggen. Je bent bewust bezig met je eigen proces. Het gaat er in yoga niet om hoe soepel en lenig je bent maar om zowel lichamelijk als geestelijk jouw eigen grenzen te verkennen, herkennen maar vooral ook erkennen en daar naar te luisteren.

Er wordt in deze les o.a. een aandachtsoefening gedaan vanuit de Mindfulness. Dit kan bijvoorbeeld een adem-, lig- of zit meditatie gericht op opmerkzaamheid zijn, maar soms ook met thema’s als visualisatie- of vriendelijkheid. Je traint hiermee om bewust aandacht te geven aan het moment en te onderzoeken wat zich in jou afspeelt op dat moment. Je leert als het ware een milde vriendelijke aandacht te geven aan zowel het prettige als het minder prettige wat zich in jou afspeelt.

Als resultaat van deze vorm van yoga versoepelen, ontspannen en versterken de gewrichten en het bindweefsel. Het doel hiervan is onder andere om het bindweefsel in het lichaam te rekken wat zorgt voor goede hydratatie wat noodzakelijk is voor gezond, soepel en sterk bindweefsel. Je concentratie wordt bevorderd, maar ook het luisteren naar je eigen lichaam. Je leert mentaal en fysiek in balans te komen. Tevens zorgen de Yin Yoga houdingen ook voor het gezond en sterk houden van de gewrichten. Het kan dan ook in drukke periodes helpen klachten te verminderen en ruimte geven aan het lichaam en de geest.

Voor wie: Iedereen